Wednesday 11 January 2012

kritikan karya


Pengenalan


Seni adalah suatu ciptaan ataupun ekspresi akan sesuatu yang dianggap indah. Seni memenuhi keperluan-keperluan naluri estetik dan fizikal manusia yang dipengaruhi oleh faktor-faktor keagamaan, kebudayaan, ruang, masa dan keadaan yang tertentu. Hal ini telah melahirkan kepelbagaian pengertian seni seperti tradisi, moden dan pascamoden, mengikut zaman dan masyarakat yang tertentu. Penghayatan dan penghargaan terhadap seni lazimnya mengambil kira aspek-aspek formal, makna dan konteks penghasilan sesuatu karya. Seni juga mempunyai pelbagai peranan yang bersifat psikologi dan sosiologi.

            Secara umum, seni berkaitan dengan hal-hal mengenai keindahan atau estetika yang merangkumi aspek-aspek jasmani dan kerohanian individu mahupun masyarakat. Seni ditakrifkan sebagai suatu ciptaan ataupun ekspresi akan sesuatu yang dianggap indah, terutamanya dalam bentuk visual (Hornby, 1974: 43). Seni juga disifatkan sebagai suatu kegiatan atau proses penciptaan yang memerlukan kemahiran serta pengetahuan untuk melahirkan idea dalam bentuk yang nyata (Martin, 1986: 12). Hauser berpendapat, seni adalah komunikasi (1959). Herbert Read pula menjelaskan bahawa seni adalah penciptaan bentuk-bentuk yang menyenangkan. Seni adalah penjelmaan rasa estetika

            Seni visual merangkumi aspek pengkaryaan yang dihubungkan dengan disiplin seni halus, dan perekaan, yang meliputi bidang-bidang komunikasi visual, reka bentuk teknologi, dan reka bentuk persekitaran. Ringkasnya, ia merangkumi seni lukis dan seni reka. Karya seni visual ialah suatu ekspresi visual akan sesuatu idea ataupun pengalaman yang dibentuk menerusi penggunaan sesuatu bahan ataupun medium dengan menggunakan teknik-teknik yang tertentu. Pengkarya dan pereka lazimnya memilih bahan yang sesuai dengan idea ataupun perasaan yang ingin disampaikannya. Khalayak menikmati karya seni visual apabila bahan yang digunakan pengkarya dengan cara-cara tertentu membolehkan sesuatu objek atau persembahan itu difahami ataupun digunakan mereka.

           


Karya catan



Pengkarya: Jaafar Taib
Tajuk : Sang Juara
 Media : akrilik

Pengkarya melihat pemandangan hutan menjadi tarikan untuk dirakam diatas kanvas menggunakan media akrilik. Catan yang dihasilkan ini merupakan bertemakan realistik. Jaafar Taib melihat ayam hutan merupakan ikon yang sesuai untuk menyampaikan mesej yang hendak beliau sampaikan.

Melalui pendekatan secara diskripsi terhadap karya tersebut ialah dalam karya tersebut terdapat seekor ayam jantan yang berdiri megah diatas tunggul kayu balak. Karya ini berlatarbelakangkan suasana hutan yang sudah diteroka , hal ini pokok-pokok yang keliatan kejauhan disamping tunggul kayu yang telah ditebang. Figura ayam tersebut merupakan ayam yang berani, hal ini dijelaskan melalui tajuk karya tersebut iaitu ”Sang Juara”.

Melalui pendekatan analisis pula, karya tersebut dihasilkan dengan penuh ketelitian. Hal ini adalah kerana kehalusan garisan yang terdapat pada bahagian bulu ayam tersebut. Jalinan yang terdapat pada bahagian bulu ayam tersebut telah berjaya menimbulkan pergerakan pada bahagian bulu figura ayam hutan tersebut. Selain daripada itu, dalam usaha menjadikan karya tersebut kelihatan lebih nyata. Pengkarya telah menjatuhkan sinaran cahaya matahari terhadap bulu ayam tersebut. Situasi ini telah berjaya menjadikan karya tersebut kelihatan seakan-akan nyata. Setiap unsur seni telah digarapkan dengan  sempurna dalam catan ini.

Melalui pendekatan interpretasi terhadap karya tersebut iaitu mesej yang ingin disampaikan oleh pengkarya ialah tentang penerokaan hutan yang telah berlaku secara berleluasa . Hal ini jelas ditunjukkan pengkarya dengan menggunakan ikonografi ayam hutan jantan yang diletakkan diatas tunggul pokok balak dikawasan hutan yang telah diterangkan. Penerokaan hutan yang dapat dilihat pada tunggul pokok, bulu ayam yang menerima banyak cahaya dan juga pada pokok yang diletakkaan kejauhan dari ayam utan tersebut.

Kritikan dari segi pertimbangan pula ialah karya tersebut berjaya menyampaikan mesej terhadap pemerhati karya tersebut. Tajuk yang diberikan terhadap karya tersebut juga telah menjelaskan bahawa figura ayam tersebut merupakan jaguh dikawasan tersebut.















Karya arca




Pengkarya : Bayu Utomo Radjikin
Tajuk:  “Bujang Berani”
Tahun : 1991
Media : besi campuran
Berukuran 55x100x100 cm


Karya arca ini telah dihasilkan oleh Bayu Otomo Radjikin seorang artis yang berasal dari sabah. Arca ini diberikan tajuk bujang berani yang telah dihasilkan pada tahun 1991. Telah dihasilkan menggunakan media besi campuran. Pengkarya telah menghasilkan arca ini dengan saiz berukuran 100x100x55cm.

Dari segi diskripsi, karya ini dihasilkan berbentuk figura seorang pahlawan  yang gagah berani. Hal ini adalah berdasarkan baju dan terdapat perhiasan pada kepala figura tersebut. Reaksi pada wajah figura tersebut memperlihatkan seperti sedang menahan kesakitan sesuatu. Mimic muka itu juga kelihatan seperti seseorang sedang menjerit meluahkan segala yang terpendam di dalam hati.

Dari segi analisis pula karya tersebut dihasilkan dengan amat teliti sehingga berjaya menimbulkan struktur-struktur pada wajah seperti mata, hidung dan mulut. Garapan pengkarya ini banyak menggunakan unsur-unsur seni seperti jalinan dan garisan. Pada setiap sudut arca ini banyak menunjukkan garisan garisan yang memperliatkan penegasan yang jelas. Selain itu pada bahagian tengah arca ini juga menggunakaan unsur rupa yang diolah dan di gabungkan untuk menghasilkan bentuk-bentuk yang dikehendaki

Dari sudut interpretasi ialah karya tersebut amat menarik dan struktur pada wajah juga dihasilkan dengan penuh teliti. Arca ini ingin menyampikan tentang luahan rasa yang dilalui oleh golongan muda yang hendak suara-suara mereka didengari oleh masyarakat. Mesej yang hendak disampaaikan ini jelas dilihat pada raut wajah yang terdapat pada arca ini.

No comments:

Post a Comment